چک ولو دبل پلیت

چک ولو دبل پلیت (Dual plate check valve) یکی از انواع چک ولو‌ها می‌باشد که دارای دو صفحه به عنوان عضو مسدود‌کننده ولو می‌باشد، هنگامیکه سیال به سمت ولو حرکت می‌کند بر سطح مقطع این دو صفحه فشار وارد می‌کند و دو صفحه را باز یا نیمه باز می‌کند. در زمانیکه سیال قصد برگشتن در جهت دیگر را دارد، فنر‌هایی که در پشت صفحات مسدود‌کننده هستند، برآن‌ها فشار وارد کرده و مسیر را مسدود می‌کنند. در شکل زیر می‌توان صفحات، فنر‌ها و بدنه یک چک ولو دبل پلیت یا چک ولو دوتایی را مشاهده کرد.

چک ولو دبل پلیت چرا تولید شد؟

چک ولو‌های دبل پلیت به منظور حل مشکلات چک ولو‌های دریچه‌ای به وجود آمدند. دبل پلیت‌ها نحوه بسته شدن دیسک آرام می‌باشد و ضربه‌ای به سیستم و سیت خود ولو بسته نمی‌شود، به همین دلیل در این چک ولو‌ها ضربه قوچ ایجاد نمی‌شود.
چک ولو‌های دبل پلیت می‌توانند به صورت کانکشن ویفری، لاگ تایپ و فلنجی باشند. در شکل زیر به ترتیب از سمت چپ: ویفری، وسط: لاگ تایپ و سمت راست فلنجی می‌باشد.

چک ولو های دبل پلیت ویفری، لاگ تایپ، فلنجی از برند GOODWIN

چک ولو‌های دبل پلیت ویفری، لاگ تایپ، فلنجی از برند GOODWIN

بدنه این نوع از چک ولو‌ها به صورت سیلندری طراحی شده است. دیلیل آن این است که هندسه سیلندری شکل توزیع تنش یکنواخت‌تری نسبت به هندسه چک ولو‌های دریچه‌ای دارد. در مقایسه با چک ولو‌های دریچه‌ای فلنجی، شیر‌های یک طرفه دبل پلیت سبک‌تر بوده و فضای کمتری اشغال می‌کنند. از نظر مقایسه قیمتی نیز این مدل از شیرآلات ارزان‌تر هستند.
مهم‌ترین مزایای شیر یک طرفه دبل پلیت به شرح زیر است:
۱- هزینه ساخت پایین
۲- وزن پایین
۳- افت فشار بسیار کم
۴- نصب و راه‌اندازی آسان
۵- عدم ایجاد ضربه قوچ یا Water hammer
۶- نصب به صورت افقی و عمودی
چک ولو دبل پلیت بر اساس استاندارد API ۵۹۴ طراحی می‌شوند که شامل ابعاد، پشت تا پشت ولو، ضخامت و سایر ابعاد می‌باشد. تست این نوع از چک ولو‌ها بر اساس استاندارد API ۵۹۸ می‌باشد.
شیرخودکار‌های دبل پلیت می‌توانند با متریال‌های مختلفی ساخته شوند.
به طور مثال بدنه آن‌ها می‌تواند از فولاد WCB، LF۲ استنلس استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ و دابلکس، چدن داکتیل و همچنین از برنز ساخته شود. همچنین دیسک یا پلیت آن‌ها نیز می‌تواند از فولاد، استنلس استیل، چدن، آلومینیوم برنز و… ساخته شود.
در شکل زیر می‌توان قسمت‌های مختلف یک چک ولو دبل پلیت را مشاهده کرد.

اجزای شیر یک طرفه دبل پلیت

اجزای شیر یک طرفه دبل پلیت
از معروف‌ترین برندهای سازنده شیرخودکارهای دبل پلیت می توان به GOODWIN، PROQUIP، KSB، SPIRAX SARCO، VELAN، SOCLA و… اشاره کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *